Podczas lekcji historii uczniowie klasy VI pod opieką pani Ewy Kurowskiej wybrali się do zagrody wiejskiej z początku XX wieku. Celem zajęć w plenerze było obejrzenie chaty wypełnionej mnóstwem starych naczyń i urządzeń kuchennych, którymi posługiwały się nasze babcie i prababcie.
Kolejnym punktem było poznanie skansenu urządzeń i narzędzi rolniczych dawnej wsi polskiej. Uczniowie mieli możliwość przetestowania dawnych sprzętów używanych na wsi, m.in. narzędzi stolarskich, kamiennej ostrzałki do siekierek i tasaków, wagi z odważnikami, drewnianych cebrzyków i sit. Z wypowiedzi szóstoklasistów można wywnioskować, że zajęcia były ciekawe. Oto niektóre fragmenty z ich relacji:
„Gdy weszliśmy do domu, wszystko wyglądało inaczej. Był stary piec na środku domu, żeby go całego ogrzewać, stare meble i przedmioty. A co najdziwniejsze, nie było komputera i łącza internetowego”.
„Rozpoczęła się lekcja historii i, jak zwykle, wszyscy byli przygotowani do zajęć. Jednak w tym dniu czekała na nas niespodzianka - wycieczka do dawnej zagrody. Gdy dotarliśmy na miejsce, weszliśmy do domu przez niewielką sień, w której znajdowało się zejście do piwnicy i drabina prowadząca na strych. Następnie, gdy weszliśmy do kuchni, zobaczyliśmy piec chlebowy obłożony ładnymi, niebieskimi kafelkami. Obok niego stał niewielki, drewniany kredens, w którym mieszkańcy trzymali miski, talerze i inne naczynia (…) Moim zdaniem wycieczka do wiejskiej zagrody była satysfakcjonująca. Dzięki niej mogłem zobaczyć różne starodawne przyrządy, o istnieniu których nawet nie wiedziałem”.
„…najbardziej na tej wycieczce zainteresował mnie stary warsztat, w którym naprawiało się różne sprzęty oraz obora wypełniona poidłami, korytami i małymi zagrodami.(…) Brakowało tylko zwierząt…”
„…jak musiało dawniej spokojnie wyglądać życie na wsi. Chciałabym przez tydzień pomieszkać w takim gospodarstwie. Na pewno wiele by mnie takie doświadczenie nauczyło…”
Szczególne podziękowanie składamy mieszkańcowi wsi Aleksandrów - panu Jackowi, za pomoc w zorganizowaniu plenerowej lekcji historii.