Get Adobe Flash player

 Podjęcie przez dziecko obowiązku szkolnego wiąże się z początkiem nowego, ważnego etapu w życiu - ulega zmianie podstawowa forma działalności dziecka. Dotąd była to zabawa. Teraz będzie nauka.

     Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole, uzależniona od osiągnięcia takiego stanu rozwoju fizycznego, emocjonalno – społecznego i umysłowego, który umożliwia sprostanie obowiązkom szkolnym.  

                                                                              

Dojrzałość fizyczna        

  • dobry stan zdrowia, odporność na choroby i zmęczenia,
  • sprawność narządów zmysłu i narządów artykulacyjnych (prawidłowa wymowa głosek),
  • ogólna sprawność ruchowa i manualna, która związana jest z dobrą orientacją przestrzenną,                  a także koordynacją i pamięcią wzrokowo – słuchowo – ruchową,
  • zręczność, sprawność ruchów rąk, umiejętność hamowania pewnych impulsów ruchowych, wykonywanie ruchów ciągłych (przy wykonywaniu elementów graficznych), zdolność      utrzymywania kierunku ruchu (rysowanie elementów wzdłuż linii poziomej).

   Podstawowym elementem dojrzałości psychoruchowej jest umiejętność przetwarzania obrazu graficznego   na obraz dźwiękowy (litery – głoski, wyrazy – słowa) oraz obu tych obrazów na obraz ruchu. W gotowości do nauki czytania i pisania podstawową rolę odgrywa więc współdziałanie          ośrodka wzroku, słuchu, ruchu i mowy znajdujących się w korze mózgowej.

 

Dojrzałość emocjonalno – społeczna                                                                                                

  • chęć i umiejętność nawiązywania kontaktów z rówieśnikami i nauczycielem oraz umiejętność przystosowania się do wymogów nowego środowiska
  • umiejętność podporządkowania się wymaganiom nauczyciela, wrażliwość na jego opinię, ocenę,
  • łatwość nawiązywania kontaktu z rówieśnikami i nauczycielem, współdziałaniu w zabawie                                         i wykonywaniu zadań.
  • rozumienie poleceń kierowanych do całej grupy, a nie tylko do pojedynczego dziecka,
  • stan równowagi nerwowej umożliwiający dzieciom opanowanie reakcji emocjonalnych: płacz,                 wypowiadanie się w niewłaściwych momentach
  • samodzielność, zaradność, równowaga, obowiązkowość i wytrwałość, wiara we własne siły.

 

Dojrzałość umysłowa

  • poziom poznawczej aktywności dziecka, jego zainteresowanie i ciekawość dla wiedzy,
  • poziom mowy i myślenia, umiejętność swobodnego i zrozumiałego dla otoczenia                wypowiadania się, opowiadania, wyrażania życzeń, pytań, własnych sądów, wniosków, ocen. 
  • swoboda w posługiwaniu się mową oraz prawidłowe rozumienie mowy innych,
  • dobra orientacja w najbliższym otoczeniu i środowisku, w którym żyje.

    

         Na dojrzałość szkolną mają wpływ pewne czynniki, do których należą m. in.:

1. Czynniki indywidualne – są to przekazane drogą genetyczną lub wrodzone właściwości organizmu, a przede wszystkim ośrodkowego układu nerwowego, podłoża wyższych czynności psychicznych. Należą tu również potrzeby, skłonności i dążenia dziecka.                                                                                                                         2. Czynniki środowiskowe                                                                                                                                      - wpływ rodziny, przedszkola, gospodarstwa domowego zależy, jak rodzina będzie zaspokajała potrzeby dziecka :czy będzie ono racjonalnie odżywiane, zaopatrzone w potrzebną odzież, czy będzie miało warunki do nauki, odpoczynku i zabawy,                                                                                                                                 - warunki kulturalne ( poziom wykształcenia rodziców, kultura językowa rodziny, potrzeby kulturalne, zasady wychowania dzieci, sposób spędzania czasu wolnego                                                                                       - warunki społeczno – psychologiczne to: struktura rodziny, osobowość rodziców, stosunki między rodzicami, postawy rodziców wobec dzieci oraz atmosfera panująca w domu.

Dziecko dojrzałe do nauki szkolnej potrafi:

  • powiedzieć, jakie ma imię i nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka, opowiedzieć o pracy rodziców,
  • narysować rysunek postaci ludzkiej: postać jest kompletna, części ciała są proporcjonalne do całości, części ciała są rozmieszczone właściwie,
  • obchodzić się z przyborami do rysowania, malowania, pisania; nie wychodzić poza linie,
  • ciąć nożyczkami w linii prostej i krzywej; lepić z plasteliny,
  • dobrać w pary przedmioty lub obrazki, klasyfikować je wg określonej zasady, np. owoce, pojazdy, łączyć zbiory wg określonej cechy, np. wielkość, kolor,
  • wskazać różnice w pozornie takich samych obrazkach,
  • rozpoznać liczyć kolejno do 10 ; po przeliczeniu liczmanów powiedzieć, ile ich jest,
  • dokonywać dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10
  • ma dobrą koncentrację uwagi, jest zainteresowane pracą i jej efektami,
  • jest odporne na niepowodzenia i wytrwałe przy dłuższym wysiłku,
  • prawidłowo wymawiać wszystkie głoski, nazwać głoskę na początku i na końcu wyrazu, różnicować wyrazy o podobnym brzmieniu, np. kran – tran, góra – kura, bada – pada, podzielić zdanie na wyrazy, wyrazy na sylaby,
  • opowiedzieć treść obrazka posługując się mową zdaniową,
  • rozwiązać proste zagadki, czytać niedługie teksty ze zrozumieniem, uważnie słuchać przez dłuższą chwilę opowiadania, bajki, muzyki,
  • wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne; uczestniczyć w grupowych zabawach ruchowych,
  • wskazać lewą i prawą stronę swego ciała i osoby stojącej na wprost,
  • doprowadzić do końca rozpoczętą zabawę, pracę, w trudniejszych sytuacjach zwrócić się o pomoc do osoby dorosłej,
  • zgodnie bawić się z rówieśnikami – współdziałać, czekać na swoją kolej, działać sprawnie; umieć podporządkować się słownym poleceniom,
  • wykonać podstawowe czynności samoobsługowe,
  • ma dobre tempo pracy, jest wrażliwy na opinię nauczycieli i innych osób dorosłych.

 

 

 

baner2R1C1baner2R1C2baner2R1C3