Get Adobe Flash player

Nieprzypisany

List nr 6

Aleksandrów 09.12.2024r.

koperta

 

Szanowni Rodzice!

W kolejnej części programu APTECZKA zapraszam Państwa dzieci do pozornie dobrze znanego tematu, jakim jest troska o zdrowie fizyczne. Powiedzenie: W zdrowym ciele – zdrowy duch kryje w sobie wiele prawdy. Nasze dobre samopoczucie, zadowolenie, radość są ściśle powiązane z kondycją fizyczną, brakiem choroby i innych dolegliwości.

Na co dzień dbamy o to, żeby dzieci właściwie się odżywiały, były ubrane odpowiednio do pory roku. Troszczymy się o nie, gdy się przeziębią, są zakatarzone lub czyha na nie choroba. Spójrzmy w najbliższym czasie na to, w jaki sposób zachęcamy nasze dzieci do zdrowego stylu życia, a szczególnie, jaki dajemy im przykład.

Zapraszam Państwa do współpracy na kilku płaszczyznach:

- zdrowe odżywianie, picie wody (włączajmy wodę, owoce i warzywa do codziennego jadłospisu, próbujmy ograniczać słodycze, fast-foody i inne śmieciowe jedzenie, bawmy się wspólnym przygotowywaniem zdrowych i pięknie podanych posiłków, pamiętając o tym, że rozmowa przy stole może być świetną okazją do budowania więzi i lepszego poznania naszych dzieci),

- ruch, aktywność fizyczna (każdy z nas ma trochę inne upodobania, jeśli chodzi o ćwiczenia fizyczne, spróbujcie więc znaleźć takie formy aktywności, które będą cieszyły zarówno Państwa, jak i dzieci),

- świeże powietrze (zadbanie o kształtowanie w dzieciach nawyków higienicznych, np. wietrzenie pokoju przed spaniem),

- ilość czasu spędzanego przed komputerem i telewizorem (postawcie bardzo wyraźne granice, jeśli chodzi o czas przed ekranem telefonu czy komputera, będzie to wyrazem Państwa miłości oraz troski o zdrowie i prawidłowy rozwój dziecka).

Jednocześnie pamiętajmy, że słowa uczą, ale dopiero czyny pociągają. Jesteście Państwo najlepszym przykładem dla swoich dzieci, jak należy dbać o zdrowie.

Z wyrazami szacunku

Ewelina Skrzek- psycholog

List nr 5

koperta 

 

Aleksandrów, 02.12.2024r.

 

Szanowni Rodzice!

Wiem z własnego doświadczenia, że największym ograniczeniem realizacji własnych pragnień jesteśmy MY SAMI, tzn. nasze przekonania i sposób w jaki wyjaśniamy życiowe wydarzenia. Kiedy chcemy czegoś dokonać, potrzeba nam wytrwałości i właśnie tej postawie poświęcona będzie kolejny piąty list do Państwa w ramach programu Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej.

Często w osiągnięciu celu przeszkadzają nam takie przekonania: Nie mogę. Nie potrafię. Inni mi mówią, że to nie ma sensu. Inni tak robili i to się nie sprawdziło. Nie mam tyle odwagi. Nigdy tego nie robiłem. Nie jestem gotowy. Nie mam już siły. Nigdy mi się to nie uda. Inni zrobią to lepiej.

Wytrwałość ściśle wiąże się z pokonywaniem trudności, które pojawiają się na drodze do realizacji celu. Jedną z trudności, która zniechęca do podejmowania dalszych działań, są błędy. Rodzice często chcieliby, aby wychowanie uchroniło dziecko przed popełnianiem błędów. Jest to naturalne, ale jednocześnie niemożliwe, a przez to stresujące i dziecko, i rodziców.

Nie da się przeżyć życia bez popełniania błędów. Dlatego tak ważne jest, by napotykane trudności traktować jak okazje do nauczenia się czegoś, a także by nie zniechęcać się przy pierwszym niepowodzeniu. Możemy pomóc dziecku kształtować jego wytrwałość, to ważny element rozwoju. Jesteśmy w stanie robić to poprzez zmianę przekonań i sposobu myślenia. Całą uwagę dziecka należy skierować na poszukiwanie możliwości i tego, co sprzyja osiągnięciu celu, zamiast koncentrowania się na istniejących lub wyobrażonych ograniczeniach i trudnościach.

Proszę, abyście Państwo w tym tygodniu przekształcali wraz z dzieckiem przekonania PESYMISTYCZNE na OPTYMISTYCZNE. Po prostu nie narzekajcie, a codziennie wspólnie odnajdujcie, co dobrego się wydarzyło i mówcie sobie o tym. Możecie poczytać z dziećmi o różnych znanych osobach i porozmawiać o tym, co im pomogło w osiągnięciu sukcesu. Thomas Edison mawiał, że naszą największą słabością jest poddawanie się. Najpewniejszą drogą do sukcesu jest zawsze próbowanie po prostu jeden, następny raz. Zachęcam do przeczytania książeczki: Nowak Ewa. „Edison. O wielkim wynalazcy. Fakty” seria: Czytam Sobie, poziom 3.

Dzieci muszą doświadczać nieudanych prób, bo tylko wtedy doświadczenie powodzenia da im poczucie satysfakcji, spełnienia, osiągnięcia zamierzonego celu i będzie budować ich.

Z wyrazami szacunku

Ewelina Skrzek- psycholog

List nr 4

Aleksandrów, 25.11.2024r.

koperta

 

 

Szanowni Rodzice!

Tematem przewodnim czwartego listu Apteczki jest potrzeba uczenia się przez całe życie i rozwijania kreatywności. Zachęcam by dostrzegać i wzmacniać w dziecku naturalną ciekawość świata. Dostrzegać potrzebę poznawania tego, co nowe oraz pokazywać, jak może odnajdować przyjemność w uczeniu się. Zależy mi, aby ukończenie szkoły nie oznaczało końca nauki w życiu dziecka, lecz aby było ono gotowe do uczenia się przez całe życie. Warto wspólnie zadbać o to, by znajdowało przyjemność w zdobywaniu wiedzy o innych lądach, ludziach, otaczającym nas świecie, a także o sobie samym. Zachęcam, by ten ZIMOWY CZAS był okazją do lepszego poznania siebie, swoich mocnych i słabszych stron oraz zbadania, co dziecku przeszkadza, a co pomaga w nauce.

W ramach projektu proszę o wyznaczanie dziecku zadań do realizowania w domu i wzmacnianie go pochwałami za to, co zrobi (np. pomoc w przygotowaniu posiłku, wyjęcie czy włożenie naczyń do zmywarki, podlanie kwiatów, odkurzenie, itp.).

Jak często dziecko słyszy, że robi coś nie tak? Masz bałagan w pokoju! Przestań bić się z siostrą! Słuchaj, kiedy do ciebie mówię. Ciągle muszę cię upominać. Uciszcie się wreszcie! Badania i obserwacje pokazują, że ciągłe upominanie nie sprawia, że dziecko zacznie zachowywać się dobrze. Warto chwalić pozytywne zachowania: Sama się dziś ubrałaś! Miło zobaczyć twoją półkę, kiedy zabawki są w pudełkach. Pamiętałeś o odłożeniu roweru na miejsce! Pochwały powinny być szczere, konkretne i szczegółowe.

Jedna z teorii psychologicznych mówi o tym, że wzmacniamy dokładnie to, na co zwracamy uwagę. Jeśli więc koncentrujemy się tylko na tym, co dziecko robi źle, wzmacniamy negatywne zachowania, a ono, nie ma szansy dowiedzieć się, jakie są pozytywne oczekiwania. Proszę, aby Państwo zrobili eksperyment i spróbowali przez ten tydzień tylko chwalić dziecko, nie komentując niewłaściwych zachowań ani sytuacji. Obserwujcie uważnie, co się wydarzy. Spróbujcie znaleźć symbol dobrych stron dziecka i umieścić go w APTECZCE.

Życzę dobrej zabawy, bo nauka i praca mogą być świetną zabawą☺.

Z wyrazami szacunku

Ewelina Skrzek- Psycholog

List nr 3

Aleksandów, 18.11.2024r.

 

 

Szanowni Rodzice!

 

W trzecim liście do Państwa chcę zachęcić do poruszania z dziećmi tematu przyjaźni, nawiązywania relacji i współpracy z innymi. Zaciekawiania się i pytania Waszych dzieci jak lubią gdy okazuje się im miłość i przyjaźń. Dzielcie się też waszymi spostrzeżeniami i doświadczeniami, co stworzy okazję do poznania się od zupełnie nowej strony.

Zachęcam, aby Państwo w tym tygodniu:

  • opowiadali dziecku o swoich wspomnieniach z dzieciństwa, dotyczących przyjaźni. Możecie wspólnie obejrzeć zdjęcia z Waszych szkolnych lat i opowiedzieć o miłych i niemiłych relacjach, uwrażliwiając dziecko na to, że niektórzy mogą czuć się odrzuceni przez grupę i trzeba temu zapobiegać,

  • przypomnieli dziecku o ważnych słowach: proszę, dziękuję, przepraszam,

  • wspólnie wybrali i umieścili zdjęcia rodzinne w APTECZCE, jeśli dziecko jeszcze tego nie zrobiło (mogą to być też zdjęcia przyjaciół czy innych ważnych dla dziecka osób).

Pamiętajmy: „Prawdziwym przyjacielem jest ten, dzięki któremu staję się lepszy.” Jan Paweł II

Umiejętność tworzenia dobrych relacji z innymi jest bardzo ważnym składnikiem szczęśliwego życia. Zadbajmy o to, aby dzieci miały wiele okazji do spędzania czasu z bliskimi.

 

Z wyrazami szacunku

Ewelina Skrzek- psycholog

List nr 1

Aleksandrów 04.11.2024r.

 

 

 

Drodzy Rodzice!

 

Już w tym tygodniu zachęcam do wykonania z dzieckiem własnej Apteczki Pierwszej Pomocy Emocjonalnej (może to być zwykłe pudełko po butach, które pięknie obkleicie, ozdobicie, pomalujecie).

W trakcie realizacji programu będziemy uzupełniać Apteczki „ skarbami”, zajmując się tematami ważnymi dla zdrowia emocjonalnego i dobrego funkcjonowania dziecka:

    • Apteczka skarbów – miejsce przechowywania ważnych wspomnień!

    • Optymizm - myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej!

    • Przyjaźń - okazuj miłość i przyjaźń!

    • Kreatywność - ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty!

    • Wytrwałość - nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans!

    • Zdrowie fizyczne - dbaj o zdrowie i ćwicz codziennie – to poprawia samopoczucie!

    • Szczerość - nie komplikuj niepotrzebnie swojego życia!

    • Życzliwość - próbuj zrozumieć i wspierać innych!

    • Wdzięczność - okazuj wdzięczność za wszystko, co cię spotyka!

    • Marzenia - wyznaczaj sobie cele i podążaj za marzeniami!

Szanowni Rodzice, w czasie realizacji programu APTECZKA będą proponowane zabawy i ćwiczenia, które możecie wykonywać razem z dzieckiem w domu dla wzmocnienia kształtowanych umiejętności. Bardzo liczę na współpracę z Państwem. Jestem otwarta na Państwa sugestie i refleksje.

 

Z wyrazami szacunku

Ewelina Skrzek- psycholog

ZAPRASZAM!

Aleksandrów 12.11.2024r.

 

Szanowni Rodzice!

Celem drugiego APTECZNEGO listu do Państwa jest zwrócenie Waszej i dziecka uwagi na wypracowywanie nawyku pozytywnego myślenia, czyli optymizmu.

Chcę aby Wasze dziecko:

Pozytywnie myślało o sobie.

Miało poczucie własnej wartości.

Próbowało realnie ocenić siebie.

Potrafiło mówić dobrze o sobie i innych.

Akceptowało siebie i było sobą.

Poczucie własnej wartości dziecka to opinia na własny temat tworzona z udziałem innych, głównie: rodziców, rodzeństwa, nauczycieli, koleżanek i kolegów. Nad rozwijaniem poczucia własnej wartości trzeba pracować. To nie tylko praca dziecka, ale też dorosłych, którzy wokół niego są, czyli szczególnie Wasza.

Poczucie wartości rośnie w dziecku, gdy właściwie wykona zadanie i wtedy, gdy chwalą je ci, których ono kocha. Kluczem do pewności siebie jest samodzielność. Jeśli Wasze dziecko samodzielnie pokona trudność, staje się pewniejsze siebie. Jeśli ma poczucie, że zrobiliście coś za nie, wzrasta w nim poczucie, że nic nie potrafi. Dlatego właśnie zachęcamy do powierzania zadań i częstego chwalenia dziecka.

Zapraszam więc Państwa towarzyszeniu dziecku w prowadzeniu Pamiętnika dobrych chwil, w którym codziennie wieczorem zapisuje ono to, co umiliło mu dzień lub co dobrego się wydarzyło. Takie notatki pozwolą skupić się na pozytywnych doświadczeniach, które przeżywa (np. uśmiechach, miłej zabawie na przerwie, smacznej kanapce, dobrze wykonanej pracy, pochwale, spacerze itp.).

Można zaprosić do tego zadania innych członków rodziny i prowadzić Rodzinny pamiętnik dobrych chwil.

W ustalonym przez rodzinę dniu i godzinie (np. popołudniowa niedziela) zgromadźcie się rodzinnie i podzielcie się zapiskami, refleksjami, obrazkami w nim zgromadzonymi. Oczywiście, niech dzielenie się Pamiętnikiem będzie dobrowolne, w atmosferze serdeczności i życzliwości dla siebie.

Zachęcam do kontynuowania wpisów przez jak najdłuższy czas.

 

Z wyrazami szacunku

Ewelina Skrzek- psycholog

koperta 1koperta 2koperta 3koperta 4koperta 5 koperta 6

 


 

Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej

Drodzy Rodzice,

Z radością  proponuję Wam włączenie się do działań profilaktycznych
i promujących zdrowie waszych dzieci. 

Program  jaki proponuję nosi  nawę „ Apteczka pierwszej pomocy  emocjonalnej”.

Jest  on stworzony z myślą o dzieciach 7 -15 lat.

 Proponowane w nim  aktywności mają  za zadanie budowanie poczucia własnej wartości   u dziecka, jego wiary we własne możliwości, a przez to odporności na trudne sytuacje i optymistyczne podejście do stawianych przez nich zadań.

Kiedy się skaleczymy lub zranimy, sięgamy do apteczki pierwszej pomocy po plaster lub bandaż. By się zabezpieczyć  sięgamy po płyn do dezynfekcji czy maseczkę.

Ale co jeśli doświadczamy trudnych emocji, tworzą się rany na duszy,  „cierpi nasz umysł czy serce” i ciężko podejmować kolejne rozwojowe zadania?

By pomóc  w utrzymaniu dobrego samopoczucia, radzeniu siebie z trudnymi emocjami, odzyskiwaniu dobrego humoru, nadziei i nabywaniu odporności, szczególnie w  obecnym czasie  – potrzebna jest

Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej.

Do jej tworzenia  zapraszam  Was – Rodziców–

jako Najważniejszych Dorosłych dla  swoich  Dzieci.

Drodzy Rodzice przedstawiam Wam  cykl 10   artykułów ( 10 LISTÓW)  uwrażliwiających i zachęcających do aktywności z waszymi dziećmi  w obszarze  cech wzmacniających  ich  kompetencje społeczne i emocjonalne, poprzez budowanie pozytywnych przekonań, wiary w siebie i zrozumienia dla innych.

Listy będą publikowane  co tydzień  w Kąciku dla Rodziców – w ramach  programu Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej

 Program ten z pewnością będzie jeszcze realizowany przez Naszą placówkę, szczególnie teraz  by mocniej  wspierać uczniów w funkcjonowaniu społecznym i emocjonalnym.

Mając na uwadze dobrostan emocjonalny dzieci decydujemy się na rozszerzenie grona osób  korzystających  z tego programu, który odnosi się do psychologii pozytywnej, koncentrującej się na tym co w człowieku dobre i użyteczne, co służy jego zdrowiu i szczęściu.

Chcę  umożliwić Państwu wprowadzanie jego elementów  w warunkach domowych, stąd też moje listy do Państwa. Zachęcam by listy te stały się wspaniałą okazją  do doświadczania   bliskości i serdeczności we wzajemnych kontaktach oraz  odkrywania z dziećmi  świata  wartości, przyczyniających  się  do  budowania ich wiary w siebie, zrozumienia dla innych oraz rozwijania  umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami.

Program ten to  10 ważnych dla zachowania zdrowia psychicznego wskazań.

 Już za tydzień pierwszy list.

Do zobaczenia  w Kąciku dla Rodziców

Z wyrazami szacunku:

Ewelina Skrzek –psycholog

baner2R1C1baner2R1C2baner2R1C3